خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / معماري / مقاله و یادداشت

آثار دوره‌ی امویان؛ دوره‌ی هشام، بخش سوم

در دو مطلب قبلی قصر الحیر غربی و قصر الحیر شرقی را مورد بررسی قرار دادیم، در دو بخش دیگر به دیگر آثار دوره‌ی هشام بن عبدالمک می‌پردازیم.

آثار دوره‌ی امویان؛ دوره‌ی هشام، بخش چهارم

قسطل در 25 کیلو متری جنوب عمان است. نخستین گزارش مفصل درباره این بنا را فن دماژفسکی منتشر کرد. پیش از او شماری از سیاحان ذکری از این بنا آورده بودند.

آثار دوره‌ی امویان؛ دوره‌ی هشام، بخش دوم

قصیر الحیر شرقی مجموعه ای است شامل بناهای مسکونی یا «مدینه» ای محصور به برج و بارو با مسجد و بناهای رسمی و کارگاهِ روغن کشی و نظام آبرسانی چشم گیر و چراگاهی عظیم برای پرورودن ستوران و کارونسرایی مستحکم که نشانه اهمیت تجاری آن است.

آثار دوره‌ی امویان؛ دوره‌ی هشام

هشام بن عبدالملک (۷۲–۱۲۵ هجری/ ۶۹۱ – ۶ فوریه ۷۴۳) زاده شده در دمشق، دهمین خلیفه از خلفای اموی بود که از ۱۰۵ تا ۱۲۵ هـ. (۷۲۴–۷۴۳ م.) حکومت کرد؛ او جانشین برادرش یزید بن عبدالملک گردید و نوزده سال و هفت ماه بر سرزمین‌های اسلامی فرمان راند.

مناره‌ها و معماری اسلامی

از اجزای پیچیده در بناها‌های اسلامی مناره‌ها هستند. این سازه‌های بلند که به عنوان «برجی مدور» در بیشتر مساجد وظیفه‌ی پیام رسانی را بر عهده داشته و در کنار آن نوعی نماد برای راهنمایی انسان «ره گم کرده» به سر منزل مقصود هستند.

آثار دوره سلیمان و یزید دوم؛ «مسجد عمر در بُصری» و «قصر مُوَقّر»

در دو بخش آثار مهم دوره سلیمان و یزید دوم را بررسی می‌کنیم، ابتدا «مسجد عمر در بُصری»، و بعد «قصر مُوَقّر در اردن» که از این بنا – مُوَقّر- امروزه چیزی برجای نمانده است.

قبة الصخره؛ شاخص‌ترین اثر معماری و هنری دوره‌ی امویان

مسجد صَخْره یا صخره مقدس، نام مسجدی در محوطه حریم شریف بر تپه موریا، واقع در شهر بیت المقدس است. ذیل گنبد این مسجد، صخره‌ای بزرگ به رنگ سفید مایل به کرم است که گویا قله کوه بوده‌ و در زیر قُبَّةُالصّخره قرار دارد. گنبد یا قبه طلایی مشهور که مردم آن را گنبد مسجدالاقصی می‌پندارند، بر صخره ساخته شده و گنبد مسجد صخره است.

شیرهای نگهبان در تاریخ ایران

در فرهنگ قوم کهن ماندگار زاگرس میانی (لر بزرگ) قوم بختیاری شیر را یک نماد سمبولیک قلمداد نموده و این نماد در فرهنگ قوم از دیرباز عجین گردیده است.

بررسی فرم و مفهوم آن در معماری معاصر

شکل‌گیری فرم در معماری نه تنها از شرایط محیطی، عملکردی، سازه، اقلیم و .... متاثر است بلکه نظام ارزشی اعتقادات و ایده‌ها نیز از عوامل شکل دهنده آن محسوب می‌شوند. فرم بیان کننده‌ی نظام ارزشی است و از مسایل بنیادین معماری به شمار می‌آید.

خانه | تماس | درباره ما |