خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

معرفی

خانه / نقاشي و نگارگري / معرفی

نقاشی لاکی در ایران

نقاشی لاکی در حقیقت از بطن نگارگری ایران بیرون آمد و میدان عمل وسیع تر و متنوعی را در اختیار نگارگران گذاشت. بیراه نیست که با افول و انحطاط نگارگری و کتاب آرایی ایران، نقاشی لاکی رونق بیشتری یافت. در این نوع نقاشی، نقاش می‌توانست زوایای دید دیگری را تجربه کند.

هنر تشعیر یا تزئین نسخ خطی

تشعیر در اصطلاح، نقوشی از یک یا دو رنگ است که در حاشیه و سرفصلهای برخی کتب و در و دیوار و پرده‌ها و فضاهای موجود در مجلس سازیها و پرده های نقاشی ایرانی کشیده می‌شود و در جلدسازی و قلمدان سازی و قلم‌زنی بر روی فلز و نیز خطاطی دیده شده است.

رضا عباسی و مکتب او

در سال 1397 م. یک اثر نقاشی نه چندان عالی ـ با چهره پاک شده و بدون امضا ـ در لندن فروخته شد. چند ماه بعد همین اثر با کمی تغییر ـ در یک حراج در تهران دیده شد، در حالی که چهره دیگربار نقاشی شده بود، و این بار اثر دارای یک امضا بود، رضا عباسی، این گونه یکی از آثار مفقود شده رضا عباسی کشف شد.

مکتب نگارگری تبریزِ دوم (مکتب صفوی)

شاه اسماعیل در سال ۷۷۹ هـ.خ برابر با ۹۰۶ هـ.ق پس از شکست دادن آق‌قویونلوها تبریز را به پایتختی برگزید و کتابخانۀ سلطنتی آق‌قویونلوها در اختیار او قرار گرفت و هنرمندانی که در کتابخانه آق‌قویونلوها کار می‌کردند به خدمت او در آمدند.

منظومه مهر و مشتری

منظومه عاشقانه مهر و مشتری در سال 778ه . ق توسط شاعر پرآوازه تبریز در قرن هشتم، حاج شمس الدین محمدعصار تبریزی سروده شد. عصار تبریزی در سرایش این منظومه، تلاش کرد وزن اشعار را بر اساس خسرو و شیرین نظامی گنجوی و در قالب مثنوی بیاراید.

كمال الملك استادی برای تمام فصول

تغییر و تحول در زمینه اجتماعی همواره یا قربانی می‌گیرد یا اسطوره می‌سازد. كمال الملك نیز از این قاعده مستثنی نبود و در ادوار مختلف زندگی پربارش همیشه قربانی یا اسطوره شدن را تجربه كرد و همچنان با اینكه 73 سال از وفات او می‌گذرد این رویه نیز ادامه دارد.

انواع نقاشی در هنر اسلامی

تذهیب را می‌توان مجموعه‌ای از نقش های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتاب های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جشنواره‌های هنری و قطعه‌های زیبای خط به کار می‌برند.

مکاتب نگارگری عثمانی تحت تاثیر نگارگری ایران

حکومت عثمانی در سده نهم ودهم هجری وارث میراث عظیم امپراتوری بیزانس(رم) و قدرتی مهم در جهان شده بود و به همین دلیل هنرمندان این کشور توانستند از فرهنگ و هنر وسیع سرزمین های اسلامی و مدیترانه بهره بگیرند.

مقاله‌ای درباره محمد سیاه قلم و غیاث الدین محمد نقاش

فرضیه نگارنده در این مقاله مبتنی بر این است که استاد محمد سیاه قلم نقاش نام آور سده نهم هجری همان غیاث الدین نقاش و یا غیاث الدین محمد نقاش دوره بایسنقر میرزا است که از طرف دربار شاهرخ مأمور می شود در کنار هیأت سیاسی شاهرخ، به چین سفر کند

خانه | تماس | درباره ما |