خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / شعر و ادبيات / آرشیو

داستان راستان- ۷ -

95 توحيد مفضل بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ مفضل بن عمر جعفي ، بعد از آنكه از انجام نماز عصر در مسجد پيغمبر فارغ شد، همانجا در نقطه اي ميان منبر رسول اكرم و قب

سفرنامه حاج لطفعلی خان اعلایی قسمت اول

سنت سفرنامه نویسی از دیر باز، به شکل محدود، میان اقوام و ملل دنیا مرسوم بوده، لیکن در دو قرن اخیر توسعه و رواج قابل توجهی یافته است. سفرنامه نویسان هر یک با تخصص ها و گرایش های فکری خود تلاش کرده اند تا آداب ورسوم مردم در شهرها و روستاها را بازگو نموده، به تشریح و توصیف اماکن و آثار تاریخی و حوادث و رویدادهای میان راه بپردازند.

نمونه اى از روشندلان

امام صادق (ع) فرمود: روزي رسول خدا(ص) با ((حارثة بن مالك انصاري)) روبرو شد و پرسيد: (( حالت چطور است؟)) او در پاسخ گفت: ((در حالي هستم كه ايمان حقيقي دارم)).

عارفانه ها

آينه مؤمن مرد مؤمن چنان بايد كه در باب برادر مؤمن به هر چيزي از سر پي نيوفتد، زيرا كه مهتر صلي الله عليه و آله مي گويد: «اَلْمُؤمِنُ مِرآة المُؤمِنِ».

داستان راستان - ۳ -

شريك بن عبداللّه نخعى از فقهاى معروف قرن دوم هجرى به علم و تقوا معروف بود. مهدى بن منصور خليفه عباسى علاقه فراوان داشت كه منصب ((قضا)) را به او واگذار كند، ولى شريك بن عبداللّه ، براى آنكه خود را از دستگاه ظلم دور نگه دارد زير اين بار نمى رفت .

سفرنامه کشمیری (1154 ـ 1155 ه. ق.)

عبدالکریم پسر خواجه عاقبت محمود، پسر خواجه محمد بلاقی، پسر خواجه محمدرضا کشمیری همزمان با لشکرکشی نادرشاه افشار به هندوستان، در شاه جهان آباد (دهلی) ساکن بود و از روزگاری دراز آرزوی حج بیت اللّه و زیارت مقابر اکابر دین در دل داشت.

داستان راستان - ۸ -

رستم فرخ ‌زاد، با سپاه گران و ساز و برگ كامل ، براى سركوبى مسلمانان كه قبلاً شكست سختى به ايرانيان داده بودند، وارد قادسيه شد، مسلمانان به سركردگى سعد وقاص تا نزديك قادسيه جلو آمد بودند. سعد، عده اى را ماءمور كرده بود تا پيشاپيش سپاه به عنوان ((مقدمة الجيش )) و پيشاهنگ حركت كنند.

به هوش ای دل که میقات است اینجا

به هوش ای دل که میقات است اینجا/ محل نفی و اثبات است اینجا/ از اینجا ساز وحدت می شود ساز/ از اینجا می شود پرواز آغاز

مبارزه شديد ابوذر با بت پرستى

در دوران جاهليت ، مردم معتقد بودند: مردى به نام ((اساف )) در يمن عاشق زنى به نام ((نائله )) شد، هر دو به عنوان زيارت به مكه رفتند هنگامى كه داخل كعبه شدند همين كه خلوت شد باهم عمل منافى عفت انجام دادند، روز بعد، زائران ديدند كه آن دو نفر، مسخ شده اند و به صورت مجسمه بى روح در آمده اند، براى اينكه مردم ، عبرت بگيرند، آن دو را در ميان كعبه گذاشتند و پس از مدّتى ، آن دو نفر ((خداى معبود)) شدند و مورد پرستش ‍ مردم جاهليت گشتند.

خانه | تماس | درباره ما |