خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یاداشت

خانه / نقاشي و نگارگري / مقاله و یاداشت

تاریخچه و فلسفه نقوش اسليمی

هنر اسلامی به اصطلاح امروز يك هنر آبستره است يعنی هنری است كه در حقيقت در همه‌جای دنيا يك رنگ دارد و يك نقش دارد و بدين سبب است كه به راحتی قابل تميز و شناخت از هنرهای ديگر است، هنر اسلامی يك هنر «مجرد» و يك هنر انتزاعی است.

تحلیل تابلوی عصر عاشورا اثر استاد فرشچیان

تابلوی عصر عاشورا جزء آن دسته از تابلوهایی به شمار می رود که موضوعی تاریخی در آن به نمایش در آمده و تنها بیان کننده احساسات نقاش از موضوع مورد نظر نیست، بلکه بر اساس اعتقاد و ایمانی است که تکیه بر باورهای درونی ایشان دارد.

کمال الدین بهزاد؛ بزرگترین و مشهورترین نگارگر ایرانی

هنرمندان ایرانی در طی دوره‌های متمادی، با استعداد عظیم و ذوق مهذب و پالوده خود هنرهای آفریده‌اند که در آن واحد هم حسی و هم معنوی است. هنرهایی که مبتنی بر معرفتی است که خود سرشت روحانی دارد.

نگارگری در دوره ترکمانان

در مکتب ترکمانان در اواخر قرن پانزدهم آدم‎ها شکل عروسک به خود می‎گیرند که در جلو صحنه‎‎های تکراری سنتی بازی می‎کنند، در این دوره مینیاتور کاملاً از نظر مجذوب بودن به نوع سوژه آن بستگی می‎یابد.

طبیعت و هنر در عرفان اسلامی

یکی از انتقادهایی که به هنر اسلامی گرفته می‌شود این است که هنر اسلامی نسبت به ناتورالیسم غفلت ورزیده است. بعضی از منتقدان هنر اسلامی بر انتزاعی بودن هنر اسلامی تاکید می‌کنند و می‌گویند: هنر اسلامی اشیاء را نمودار نمی‌کند و با مفاهیم و معانی سر و کار دارد.

شمایل و شمایل نگاری در اسلام و مسیحیت

شمایل به معنی شکل، ظاهر و هیئت پدیداری موجودات است. شمایل نگاری در معنای عرفی و قدیم آن عبارت از تصویر کردن شکل و هیئت ظاهر و در معنای کلی، آفرینش هر نوع تصویر و بازنموده را شامل می‌شود. در فرهنگ مسیحی این معنی محدود به تصویر چهره مقدسین و اولیاء دین است.

رضا عباسی و مکتب او

در سال 1397 م. یک اثر نقاشی نه چندان عالی ـ با چهره پاک شده و بدون امضا ـ در لندن فروخته شد. چند ماه بعد همین اثر با کمی تغییر ـ در یک حراج در تهران دیده شد، در حالی که چهره دیگربار نقاشی شده بود، و این بار اثر دارای یک امضا بود، رضا عباسی، این گونه یکی از آثار مفقود شده رضا عباسی کشف شد.

مکتب نگارگری تبریزِ دوم (مکتب صفوی)

شاه اسماعیل در سال ۷۷۹ هـ.خ برابر با ۹۰۶ هـ.ق پس از شکست دادن آق‌قویونلوها تبریز را به پایتختی برگزید و کتابخانۀ سلطنتی آق‌قویونلوها در اختیار او قرار گرفت و هنرمندانی که در کتابخانه آق‌قویونلوها کار می‌کردند به خدمت او در آمدند.

شکار در هنرهای اسلامی

تصویرپردازی از صحنه های شکار سابقه ای دیرینه در عربستان پیش از اسلام، آسیای غربی ، ایران و مصر دارد. حکاکی‌های عربی از تیراندازها و طعمه آن ها، نقوش برجسته سنگی شکار پادشاهان آشوری از ارابه‌های شکار و دیوارنگاره‌های مصری که نشان دهنده مردان درحال شکار پرندگان است همگی به اهمیت واقعی و نمادین شکار اشاره دارند.

خانه | تماس | درباره ما |