خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / سينما و تلويزيون / مقاله و یادداشت

تصویری تأثیرگذار از اسطوره هایی گمنام/ نقد فیلم سینمایی "23 نفر"

گرچه زمان فیلم محدود است و هیچ فیلمسازی نمی تواند در آن به همه ابعاد آن دوران بپردازد، اما در همین مدت کم، کارگردان با تصویرسازی خوب از زیبایی های فطری و ایمانی این انسانها، به شرح حماسه ای واقعی می پردازد و آن برهه حساس از زندگی نوجوانان 13 تا 18 ساله اسیر که اسطوره‌هایی گمنام و حماسه ساز هستند را بخوبی نمایش داده است.

نبرد همیشگی حق و باطل و عدالت و بی عدالتی/ نقد فیلم سینمایی "سرخ پوست"

یکی از ویژگی‌های شاخص و قابل دفاع فیلم سینمایی "سرخ پوست"، توجه فیلمساز به محتوا است که قطعا در موفقیت کار او تأثیر بسزایی داشته است. به عبارت دیگر، علاوه بر تأکید فیلمساز بر فرم و ساختار سینمایی، وی از درونمایه‌های اخلاقی نیز غافل نشده و ذهن مخاطب را با پرسش‌هایی پیرامون نبرد حق و باطل، عدالت و بی عدالتی، مرگ و زندگی و ... درگیر می‌کند.

سینمای ایران چند فیلم عاشورایی دارد؟

سه فیلم مستقیم در ارتباط با واقعه عاشورا و چند ارجاع سینمایی؛ اینها همه سهم سینمای ایران در بیش از سه‌دهه‌ای است که از انقلابش سپری شده است.

بحثی در هستی‌ شناسی فضای سایبر / یادداشتی بر فیلم "سوء تفاهم"

اکنون وجود سایبری، قلمروهای پیشین وجود را درنوردیده، بر آنها سیطره یافته و تا حد زیادی جایگزین آنها شده است. این بدان معناست که گویا وجود سایبری، واقعی‌تر از وجود عینی و خارجی شده است. اگر انسان چنان در تصورات، تخیلات و افکار خویش غرق شود که التفاتی به عالم عین و خارج نداشته باشد، می‌توان گفت که وجود ذهنی برای او عملاً واقعی‌تر از وجود عینی شده است.

بی‌مایه، رکیک و غیراخلاقی / نقد فیلم "مصادره"

با نهایت تأسف، درصد زیادی از فیلمهای پرفروش سینمای حال حاضر را موضوعاتی نظیر خیانت همسران، عشق‌های مثلثی و طنزهای جنسی پوشش می‌دهند، و ظاهراً برخی فیلمسازان برای عقب نیفتادن از قافله گیشه، راهی غیر از پرداختن به موضوعات مذکور نمی‌شناسند.

دشمنی با چادر؛ تحریف واقعیت؛ کلیشه به جای انتقاد/ نقد فیلم "عرق سرد"

متاسفانه برخی از فیلمسازان کم طاقت به جای ساخت فیلمی تاثیرگذار و فرهنگی با بدسلیقگی، دلخوری خود را طوری دیگر نشان می‌دهند و با نمایش یک فرد مذهبی که از شخصیت رفتاری مناسبی برخوردار نیست حجاب و مسائل مذهبی را زیر سوال می‌برند و بدین گونه خود را آرام می‌کنند.

اثری روزآمد از هنرمندی وظیفه‌شناس/ نقد فیلم "به وقت شام"

یکی از مهم‌ترین امتیازات فیلم "به وقت شام" دکوپاژ خوب و قابل توجه فیلم است. ریتم خوب و مناسب، حال و هوای فیلم را فارغ از آنچه تاکنون از رسانه‌ها دریافت شده، به تماشاگر منتقل می‌کند؛ به طوری که ذهن و عواطف بیننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مخاطب را تا آخر نمایش، با خود همراه می‌کند.

پرداختی کم عمق به موضوعی مهم/ نقد فیلم "خجالت نکش"

فیلم "خجالت نکش" با وجود بهره‌مندی از موضوعی خوب، عمیق نیست و عقیم مانده است. پس تعجب ندارد که کارگردان این فیلم برای پیشبرد داستان، به تمسخر مردم روستایی و انتقاد غیر سازنده از سیاست‌های کشور متوسل شود!

مروری بر یکی از مستندهای آیینی، ساخته ناصر تقوایی

در دنیای فیلم‌سازی همواره بر سر نوعِ رویکرد و میزان اُبژکتیو بودن گونه مستندسازی بحث و اختلاف‌نظر وجود داشته و دارد اما آنچه پیش از تمامی ‌تعریف‌ها و نقدها و نظرگاه‌های متفاوت مطرح است وجه استنادی فیلم‌های مستند است.

خانه | تماس | درباره ما |