خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / سينما و تلويزيون / مقاله و یادداشت

بیانیه هیأت داوران مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

با توجه به چهل سالگی انقلاب اسلامی، انتظار می‌رفت که حداقل از سوی نهادهای هنری و سینمایی که از بیت المال بهره می‌برند - مانند بنیاد فارابی، صداوسیما، حوزه هنری و سازمان اوج - پروژه بزرگی در زمینه انقلاب تولید و عرضه شود. اما با کمال تأسف، در میان بیش از 30 فیلم امسال، حتی یک فیلم که به طور مستقیم به این مهمترین قیام مردمی تاریخ ایران بپردازد وجود نداشت!

دستاوردهای بخش تجلی اراده ملی؛ از هم اندیشی تا همکاری

وقتی سازمان‌ها در یک فضای دوستانه و صمیمی میزبان هنرمندان می شوند و این گفتگو تبدیل به نشست هم اندیشی می‌شود، دغدغه‌ها و دستاوردها به طرفین منتقل می‌شود و قطعاً مورد توجه هنرمندان نیز قرار می‌گیرد. هر چه ارتباط سازمان‌ها با هنرمندان دوستانه‌تر و پایدارتر باشد، جامعه به لحاظ ساختار فرهنگی غنی‌تر و شاداب‌تر خواهد بود.

روایتی از عبدالمالک ریگی، با یک ضعف بزرگ/ نقد فیلم "شبی که ماه کامل شد"

جسارت و هوشمندی ذاتی کارگردان مخاطب را با اثری متفاوت و آوانگاردتر از فیلم های قبلی اش روبرو کرده است. در نتیجه نرگس آبیار به عنوان یک کارگردان زن، از ساخت فیلمی سخت و شاید مردانه سربلند بیرون آمده است.

تصویری تأثیرگذار از اسطوره هایی گمنام/ نقد فیلم سینمایی "23 نفر"

گرچه زمان فیلم محدود است و هیچ فیلمسازی نمی تواند در آن به همه ابعاد آن دوران بپردازد، اما در همین مدت کم، کارگردان با تصویرسازی خوب از زیبایی های فطری و ایمانی این انسانها، به شرح حماسه ای واقعی می پردازد و آن برهه حساس از زندگی نوجوانان 13 تا 18 ساله اسیر که اسطوره‌هایی گمنام و حماسه ساز هستند را بخوبی نمایش داده است.

نبرد همیشگی حق و باطل و عدالت و بی عدالتی/ نقد فیلم سینمایی "سرخ پوست"

یکی از ویژگی‌های شاخص و قابل دفاع فیلم سینمایی "سرخ پوست"، توجه فیلمساز به محتوا است که قطعا در موفقیت کار او تأثیر بسزایی داشته است. به عبارت دیگر، علاوه بر تأکید فیلمساز بر فرم و ساختار سینمایی، وی از درونمایه‌های اخلاقی نیز غافل نشده و ذهن مخاطب را با پرسش‌هایی پیرامون نبرد حق و باطل، عدالت و بی عدالتی، مرگ و زندگی و ... درگیر می‌کند.

سینمای ایران چند فیلم عاشورایی دارد؟

سه فیلم مستقیم در ارتباط با واقعه عاشورا و چند ارجاع سینمایی؛ اینها همه سهم سینمای ایران در بیش از سه‌دهه‌ای است که از انقلابش سپری شده است.

بحثی در هستی‌ شناسی فضای سایبر / یادداشتی بر فیلم "سوء تفاهم"

اکنون وجود سایبری، قلمروهای پیشین وجود را درنوردیده، بر آنها سیطره یافته و تا حد زیادی جایگزین آنها شده است. این بدان معناست که گویا وجود سایبری، واقعی‌تر از وجود عینی و خارجی شده است. اگر انسان چنان در تصورات، تخیلات و افکار خویش غرق شود که التفاتی به عالم عین و خارج نداشته باشد، می‌توان گفت که وجود ذهنی برای او عملاً واقعی‌تر از وجود عینی شده است.

بی‌مایه، رکیک و غیراخلاقی / نقد فیلم "مصادره"

با نهایت تأسف، درصد زیادی از فیلمهای پرفروش سینمای حال حاضر را موضوعاتی نظیر خیانت همسران، عشق‌های مثلثی و طنزهای جنسی پوشش می‌دهند، و ظاهراً برخی فیلمسازان برای عقب نیفتادن از قافله گیشه، راهی غیر از پرداختن به موضوعات مذکور نمی‌شناسند.

دشمنی با چادر؛ تحریف واقعیت؛ کلیشه به جای انتقاد/ نقد فیلم "عرق سرد"

متاسفانه برخی از فیلمسازان کم طاقت به جای ساخت فیلمی تاثیرگذار و فرهنگی با بدسلیقگی، دلخوری خود را طوری دیگر نشان می‌دهند و با نمایش یک فرد مذهبی که از شخصیت رفتاری مناسبی برخوردار نیست حجاب و مسائل مذهبی را زیر سوال می‌برند و بدین گونه خود را آرام می‌کنند.

خانه | تماس | درباره ما |