خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / خوشنويسي و هنرهاي وابسته / آرشیو

مختصري از تاريخچه خوشنويسي

قبل از طلوع اسلام خطوط مختلفي از جمله ميخي و پهلوي و اوستائي در ايران متداول بوده است.با پيدايش و ظهور دين مبين اسلام و گسترش آن در ايران ،نياکان ما با پذيرش شريعت محمدي ، الفبا و خطوط اسلامي را نيز پذيرا شدند.

ميرعماد تا حجاب شيرازي

آقاي قاسم احسنت كه هفده سال پيش کتاب ترکيب چليپا را که پيرامون چليپانويسي و شرح چند چليپاست تأليف كرده‌ بودند، کتاب "ميرعماد تا حجاب شيرازي" را روانه بازار كرده‌اند که به فتحعلي حجاب شيرازي به عنوان "ناقل شيوه و مکتب مير عماد" و" به تاثيرآن در خوشنويسي" و "چگونگي نقل در خوشنويسي" مي پردازد.

تذهيب و قرآن نگاري

خوشنويسي قرآن (1) دين اسلام ونزول قرآن كريم مهم ترين زمينه توسعه هنر نگارش يا خوشنويسي در جهان است كه پيامبر اكرم(ص) هم همواره بر آن تاكيد داشت تا آنجا كه ميفرمود:«ه

سرمنشا قلم خودنويس

قاضي ابوحنيفه نعمان بن محمد يكي از نويسندگان سرشناس دهه‌هاي آغازين جنبش فاطميون و از ملازمان و معتمدان المعز پسر منصور حاكم مصر در سال 341 هجري قمري بود. نعمان بن محمد در سال 363 هجري قمري در شهر فسطاط (قاهره امروزي) درگذشت.

شيراز خاستگاه نستعليق

بي شک يکي از بزرگترين دستاوردهاي هنري مسملين در طول تاريخ اسلام پيدايش و تکامل خطوط اسلامي است. در طي اين سير تکامل تاثيرگذارترين و زيباترين اين خطوط، نستعليق است که به همين جهت به نام عروس خطوط اسلامي شهرت يافته است.

کتاب پيشگامان نگارگري و نستعليق

اين كتاب دومين كتاب از دسته كتابهاي جيبي مفاخر هنري ايران شركت سهامي كتاب‌هاي جيبي است. پيشتر كتاب سلطانعلي مشهدي به قلم همين نويسنده و از اين دسته، در سايت انجمن خوشنويسان ايران شعبه شهريار معرفي گرديد.

تدوين قرآن

معناي جمع وتدوين قرآن:كلمه جمع به معني گردآوري وافزودن چيزي به چيز ديگر است.نگاهي به احاديث و روايت هاي مختلف درباره مراحل جمع و گردآوري قرآن نشان ميدهد كه اين كلمه درمراحل مختلف تاريخي معاني متفاوت داشته ومتناسب بامقصود به كار ميرفته است.

بررسي پيدايش خط شكسته نستعليق و خوشنويسي ايراني

خط، كهن ترين عامل انتقال فرهنگ و هنر است .در كشور ما ايران كه فرهنگ و هنر، ريشه اي چندهزار ساله دارد خط از جايگاه ويژه اي برخوردار است. در بررسي هنر دوره هاي گوناگون، مورخين و باستان شناسان، خط را كهن ترين عامل انتقال ميراث معنوي، فرهنگ و دانش گذشتگان دانسته اند.

واضع خط زيباي نستعليق

مير علي تبريزي يا مير علي هروي تبريزي (درگذشت 850ه.ق)با لقب قدوة الکتاب (به‌معني پيشگام خوشنويسان) فرزند مير علي سلطاني، از خوشنويسان بنام اسلامي و از مفاخر خوشنويسي ايراني در سده هاي هشتم و نهم هجري (چهاردهم و پانزدهم ميلادي) است. مير علي تبريزي بزرگترين خوشنويس عصر امير تيمور گورکاني و پسرش شاهرخ تيموري است.

خانه | تماس | درباره ما |