خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / خوشنويسي و هنرهاي وابسته / آرشیو

خط

خط، هنر تثبيت ذهنيات است با علايم معهود چشم. احتياج به حفظ خاطره*ها نخستين محرک پيدايى خط در بين اقوام عالم بود. چه انسان اوليه براى حفظ امورى که مى*خواست سالهاى مديد باقى بماند، ابتدا به رسم صور آنها پرداخت و از اين تصويرپردازي روش تصويرنگارى را بوجود آورد.

نقطه

از حركت نقطه، خط پديد مي آيد و با پذيرفتن مراتب حروف نمايان مي شوند. به تعبيري همان نور سره كه به واسطه پذيرش مراتب مختلف اشكال مختلف پذيرفته است.

خوشنويسي در قله ملاحت و قدرت

در يک بعدازظهر در قالب طرح تکريم و ديدار از پيش‌کسوتان هنرهاي سنتي و براي اهداف همايش گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران، که آذرماه امسال به همت فرهنگستان هنر در تهران برگزار مي‌شود، به ديدار استاد کيخسرو خروش آمده‌ايم.

خط نستعليق

جواد بختياري معتقد است كه با توجه به رعايت نسبت هاي طلائي در خط نستعليق، اين هنر ايراني شاهكار هنرهاي عالم است.

اصفهان؛ موزه خط بنايي جهان

معمار قديم حکم کرده بود قرار را بر تخت بنشانند و سرگشتگي را دار بزنند؛ اما در ميان بناهاي قديمي بيش از هر زمان ديگري حيرانم. زيبايي کانون است و ريسمان پيچ و تاب اسليمي،زواياي خطوط بنايي و عمق خيره کننده آبي لاجوردي ست.

خوشنويسي در اوايل دوره صفويه

سرآغاز فرمانروايي صفويان با دور شکوفايي و بالندگي خوشنويسي در ايران مقارن بود. سنتهاي از پيش معين خوشنويسي هم شکل صوري اقلام گوناگون را براي خوشنويسي تعيين مي کرد و هم نوع کاربرد هر قلم را. با اين حال، خوشنويسان براي تکميل و بهبود ميراث گذشتگان در تکاپو بودند.

ابن مقله (خالق خط نسخ)

ابو علي محمد بن حسين بن عبد الله شيرازي،اديب،خوشنويس،مبتكر ومبدع خطوط مختلف و وزير عباسيان،خالق بزرگ خط نسخ ميباشد،همچنين اختراع انواع خطوط ششگانه واصول دوازده گانه خوشنويسي را به او نسبت ميدهند.

ميرزا محمد رضا کلهر

در بين هنرهاي اسلامي، خوشنويسي همواره از جايگاه رفيع و ارجمندي برخوردار بوده، تا آنجا که از خوشنويسي به عنوان هنري مقدس ياد مي شود؛ اين تقدس بدان سبب است که خوشنويسي از عوامل بسيار مهم وتأ ثير گذار در ترويج و نشر معارف الهي و ادب و عرفان اسلامي شمرده مي شود.

نستعليق، نگاره اي از بهشت

خط نستعليق يکي از زيباترين و دلنوازترين شيوه هاي نگارش خط در خوشنويسي اسلامي و ايراني است. خطي که به تنهايي بيان کننده احساسات، عواطف دروني، طبع و سليقه زيبائي شناسي هنرمند است.

خانه | تماس | درباره ما |