خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / خوشنويسي و هنرهاي وابسته / آرشیو

استادان خط نستعليق در اصفهان

خط نستعليق يكي از زيباترين و دلنشين‌ترين انواع خط است كه به خط ايراني و فارسي هم شهرت دارد. اين نوع خط چون انحنا ندارد و كج و معوج نوشته نمي‌شود، عيوب آن زود آشكار مي‌گردد.

خط بنايي

خط بنّايي يا مَعْقِلي يکي از انواع خوشنويسي اسلامي است که نوعي از خط کوفي زاويه‌دار به‌شمار مي‌رود و از ترسيم اشکال هندسي مانند مربع، لوزي، مستطيل و خطوط موازي و متقاطع حاصل مي‌شود. خط بنايي نوع تزيين نشده و هندسي خط کوفي است که براساس خانه‌هاي شطرنجي طراحي مي‌شود.

نسخ‌نويسان وثلث نويسان مشهور اصفهان

دوران حكومت صفويه در ايران و اصفهان زمان اوج شكوفايي هنر در سطوح مختلف بوده است. از جمله خوشنويسي به علت علاقة سلاطين اين دوره به هنر خوشنويسي و گرامي‌ داشتن هنرمندان آن، بسياري از خوشنويسان مشهور از سراسر كشور راهي اصفهان شدند تا در دستگاه صفويه ارج و قربي بيابند.

مشق و مشاقي در خوشنويسي

يکي از پايه هاي اصلي و اساسي يادگيري هنر خوشنويسي که بدون آن تحصيل اين هنر امري است محال ،مشق و مشاقي است . اهميت مشق خط و انواع آن تا جايي است که حتي پيشينيان نيز قسمتي از رسائل خود را به آن اختصاص داده اند .

خوشنويسان معاصر در اصفهان

به حق مي‌توان گفت امروز اصفهان يكي از مراكز مهم تعليم خوشنويسي در ايران است. گروه زيادي چه در انجمن خوشنويسان و چه در كلاسهاي خصوصي و عمومي موفقيتهاي درخشاني كسب كرده‌اند.

تأثيرگذاري مرحوم استاد حسين ميرخاني در خوشنويسي

تأثيرگذاري سيدحسين ميرخاني در خوشنويسي كمتر از عماد نبود، او بسياري از اتصالات خط نستعليق را تغيير داد و حروف بسياري را زيباتر از گذشتگان نوشت.

نقطه

از حركت نقطه، خط پديد مي آيد و با پذيرفتن مراتب حروف نمايان مي شوند. به تعبيري همان نور سره كه به واسطه پذيرش مراتب مختلف اشكال مختلف پذيرفته است.

خوشنويسي در قله ملاحت و قدرت

در يک بعدازظهر در قالب طرح تکريم و ديدار از پيش‌کسوتان هنرهاي سنتي و براي اهداف همايش گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران، که آذرماه امسال به همت فرهنگستان هنر در تهران برگزار مي‌شود، به ديدار استاد کيخسرو خروش آمده‌ايم.

خط

خط، هنر تثبيت ذهنيات است با علايم معهود چشم. احتياج به حفظ خاطره*ها نخستين محرک پيدايى خط در بين اقوام عالم بود. چه انسان اوليه براى حفظ امورى که مى*خواست سالهاى مديد باقى بماند، ابتدا به رسم صور آنها پرداخت و از اين تصويرپردازي روش تصويرنگارى را بوجود آورد.

خانه | تماس | درباره ما |