خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / نقاشي و نگارگري / آرشیو

سي‌سال هنرانقلاب اسلامي

با سقوط حكومت پهلوي و ظهور انقلاب اسلامي در بهمن سال 1357 شرايطي به وجود آمد كه بسياري از هنرمندان آثار بديعي با موضوع انقلاب اسلامي به وجود آورند. در چنين شرايطي، هنرمندان بر اساس فضاي معنوي همسو با فرهنگ اسلامي، كيان هنر انقلاب اسلامي را پي نهادند.

جنبش هنر مدرن ايران

نمايشگاهي از آثار هنرمندان نوگراي ايران با عنوان «جنبش هنر مدرن ـ‌ آثار ايراني گنجينة موزة هنرهاي معاصر تهران» از بيست و سوم آذرماه در موزة هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته شده است.

تاریخ نقاشی ایران از ابتدا تا دوره قهوه خانه

نقاشیهایی از دوران اشکانیان، نقاشی های معدودی بر روی دیوار، که بیشتر آنها از قسمتهای شمالی رودخانه فرات بدست آمده، کشف شده است. یکی از این نقاشیها منظره یک شکار را نشان میدهد. وضعیت سوارها و حیوانات و سبک بکار رفته در این نقاشی ما را بیاد منیاتورهای ایرانی می اندازد.

بداهه در هنر

وقتي بحث از بداهه مي‌باشد و قصد ما اين است كه بداهه صحبت كنيم بايد كار بداهه را با بداهه آغاز كرد، همه بداهه‌پرداز هستند، موسيقي‌دان‌هاي قديمي، زندگي و نحوه‌ي تكامل آن‌ها، حتي يك نظريه‌‏پرداز از بداهه در روش خود استفاده مي‌كند.

حكمت اُنسي و معرفت‌شناسي هنر اسلامي

پرسش از حقيقت و ماهيت اثر هنري و شعري و پيدايي و ابداع اثر هنري و شعري، به اعتبارات مختلف مورد تعرّض متفكران قرار گرفته است. مؤسس مباحث نظري هنر غرب، افلاطون بوده است! اما در حقيقت مفصل‌ترين مباحث عقلي نظري يوناني در باب هنر را در آثار ارسطو مي‌توان مشاهده كرد.

هنر مستضعفین

هنرى که اهل فتوت و کسانى که فانى حق هستند از خود ظاهر مى‌کنند، نمى‌تواند متجلى از کسى باشد که اهل استکبار است. مقام کبر، مال کسى است که مى‌گويد: «من» جز خداوند هيچ کسى مقام کبريايى ندارد و هيچ کسى «من» نمى‌تواند بگويد. پس هنر دينى و هنر اسلامى متعلق به مستضعفين است.

صورت و معنا در هنر

يكي از مباحث مهم هنر، بحث صورت و معنا مي‌باشد كه در هنرهاي ديني مبناي صورت و معنا در اعتقاد به تجلي و ظهور خداوند در عالم است. تمام پديده‌هاي عالم علاوه بر صورت ظاهر، حقيقتي دارند و حقيقت آنان به اسماء الهي رجوع دارد.

نقد محتوايي عالم خيال

هنرمند، مانند ساير آدميان، با همه مراتب ادراك شامل ادراك حسي، خيالي و عقلي سروكار دارد اما از آن جهت كه هنرمند است، در آفرينش هنري با ادراك خيالي عمل مي‌كند.

غير انساني شدن نقاشي

نقاشي چونان هيولاي رنگي، تجربه‌اي است كه پس از اكسپرسيونيسم انتزاعي و نقاشي ارتجالي پولاك، امكان جايگزيني موجودات غيرانساني را فراهم مي‌آورد، زيرا ديگر هنر نقاشي متكفل بيان هيچ معنا و احساس مشخصي نيست.

خانه | تماس | درباره ما |