خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / نقاشي و نگارگري / آرشیو

نفي حضور معنا در اثر هنري

دريدا همان‌طوري كه اشاره رفت به انكار معنا رسيد، يعني آن‌چه در نظر پيشينيان، هر اثر هنري داراي آن بود. سازنده‌ي معنا در نگاه گذشته گاه هنرمند تلقي مي‌شد و گاه معنا انعكاس واقعيت اجتماعي و تاريخي و يا طبيعي بود، گاه سمبولي و رمزي يا مخاطب و متن آن‌را القا مي‌كند.

نقش عربي

نقش عربي در واقع تقليدي است از تصوير اسلامي كه به علت موانع ديني، يا الگوي فرهنگي، قومي، ناگزير، به شكلي درآمده كه در وراي آن تمثيل واقعي يا تصوير واقعي پنهان شده است، اين نقش عربي، از زمان ساخته شدن مسجد حضرت رسول در مدينه، ساخت آن آغاز گرديد.

جامعه شناسی نقاشی قهوه خانه ای در ارتباطات سنتی

آناني كه از پس قرنها سكوت در خلوت عارفانه خود چشم در چشم مردم دوختند و در محفل پرانس و الفت آنان، بغض معصومانه شان را با كشيدن نقشي و نشاندن رنگي ، در دفاع از آبرو و اعتبار و اعتقادات و باورهاي همين مردم به يكباره شكستند ، نقشها زدند.

جايگاه هنر اسلامي در ميان هنرها

در ابتدا بايد بين دو مفهوم هنر غربي، كه به يكباره در سرزمين ما اعراب سر برآورده و ميان مفهوم هنر اسلامي، كه نسبت به آن بيگانه شده و در حال دور شدن از آن هستيم مقايسه‌‌اي صورت پذيرد.

ماهيت و غايت هنر در نظر متفکران عالم اسلامي

يونانيان عصر ماقبل فلسفي شاعر را مهبط الهام خدايان تلقي مي‌کردند و اين بر قدر شاعر مي‌افزود. با پيدايي فلسفه، مبدأ و منبع شعر شاعر از عالم بالا به عالم محسوس تنزّل يافت. فيلسوفان عالم شاعري را عالم موهوم معدوم پنداشتند که بهره‌اي از وجود و هستي ندارد.

آگاهي زيبايي‌شناسانه

اگرچه ادموند هوسرل، مؤسس پديدارشناسي، تقريباً چيز زيادي درباره‌ي هنر نداشت که بگويد، اما بسياري از متفکراني که به جنبش پديدارشناسي منسوب‌اند، نقاشي، معماري و بيش از همه شعر را حائز اهميت اساسي تلقي کرده‌اند.

نقاشی قهوه خانه ای

نقاشی قهوه خانه، بازتابی صادق و اصیل از هنر هنرمندانی عاشق و تنها و دل سوخته است. هنرمندانی مظلوم و محروم از تبار مردم ساده دل و آینه صفت کوچه و بازار; آنانی که از پس قرنها سکوت- زیر سقف نمور و تاریک قهوه خانه ها، در خلوت عارفانه تکیه ها و حسینیه ها، در سر هر کوی و برزنی- چشم در چشم مردم دوختند.

پارادايم هاي زيبايي شناسي هنر معاصر

در نخستين پرسش در باب هنر مدرن اين امكان وجود دارد كه هنر مدرن و معاصر را كه در دنيايي متفاوت از دنياي شرق و با ارزش ها يي متفاوت از عالم شرقي تكوين يافته است در بادي امر نفي شود اما از ديدگاهي اشراقي و عرفاني اين هنر كه ذاتش پوشاننده و نيهيليستي به نظر مي آيد.

اتیمولوژی هنر (معني‌ عام‌ و خاص‌ هنر)

آيا هر آنچه‌ اكنون‌ دربارة‌ «هنر» honar گفته‌ مي‌شود، همان‌ است‌ كه‌ در باب‌ «آرت‌» art گفته‌ مي‌شود؟ حقيقت‌ آن‌ است‌ كه‌ لفظ‌ فارسي‌ «هنر» برخلاف‌ امروز، در گذشته‌ هيچگاه‌ به‌ معني‌ هنر خاص‌ كه‌ با ابداع‌ poiesis و صنعت ‌Techne سروكار پيدا مي‌كند، به‌ كار نرفته‌ است‌.

خانه | تماس | درباره ما |