خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / نقاشي و نگارگري / آرشیو

نفي حضور معنا در اثر هنري

دريدا همان‌طوري كه اشاره رفت به انكار معنا رسيد، يعني آن‌چه در نظر پيشينيان، هر اثر هنري داراي آن بود. سازنده‌ي معنا در نگاه گذشته گاه هنرمند تلقي مي‌شد و گاه معنا انعكاس واقعيت اجتماعي و تاريخي و يا طبيعي بود، گاه سمبولي و رمزي يا مخاطب و متن آن‌را القا مي‌كند.

عالم خيال و مراتب قواي ادراكي

خيال عبارت است از عكس، صورت منعكس در چشم و آيينه و آب و شيشه و ديگر اشياء شفاف و يا صورتي كه در خواب ديده شود و يا در بيداري، با غيبت شيء محسوس و حضور صورت شيء در خيال شخص.

نقش عربي

نقش عربي در واقع تقليدي است از تصوير اسلامي كه به علت موانع ديني، يا الگوي فرهنگي، قومي، ناگزير، به شكلي درآمده كه در وراي آن تمثيل واقعي يا تصوير واقعي پنهان شده است، اين نقش عربي، از زمان ساخته شدن مسجد حضرت رسول در مدينه، ساخت آن آغاز گرديد.

نقاشي معاصر ايران در خيال!

نگارنده پيشتر در نقدي بر نمايشگاه يكي از هنرمندان معاصر گفته بود كه هر كس در مقام منتقد قرار مي‌گيرد ـ البته در ايران ـ همواره در معرض انواع مخاطرات است و اغلب نيز قبل از درك و دريافت نظرياتش، خود قرباني مي‌گردد.

اخلاق و زیبایی‌شناسی

«از آن‌جا که شاعر سرگشته در عالم تقلید، بی‌دلیل مجذوب جزء خرد ناپذیر روح می‌‌شود، ما نیز این حق را به خویش می‌‌دهیم تا دنباله‌روی او باشیم و وی را به مثابه‌ی یک مدل نقاشی بدانیم و همان را روی کاغذ بیاوریم.

احساس‌ هويت‌ و خودآگاهي‌ شرقي‌

عجيب‌ آن‌ است‌ كه‌ نويسندگان‌ تاريخ‌ چنين‌ مي‌پندارند، كه‌ خودآگاهي‌ اساطيري‌ آغاز احساس‌ هويت‌ و خودآگاهي‌ تاريخي‌ است‌. بنا بر فرض‌ اين‌ مورخان‌، اين‌ خودآگاهي‌ در تمدن‌ يونان‌ بالغ‌ مي‌شود، و به‌ اوج‌ تكامل‌ مي‌رسد!!

مقدممه ای بر هنر تشعیر در نقاشی ایرانی

ساخت و پرداخت حاشيه قاب تصوير يا متن « تشعير» در ديوان و كتب خطي ايراني داراي سابقه اي ديرينه است . از نمونه هاي اوليه كامل و قابل ذكر در اين زمينه مي توان از تشعير هاي ديوان « سلطان احمد جلاير» نام برد.

انتقال هنر اسلامي

هنر اسلامي در شرق و غرب، به صورت يك هويت يگانه، اما با آثار متنوع انتشار يافت، به‌طوري كه از محدوده‌ي مرزهاي اسلامي گذشته و به جهان مسيحيت رسيد.

ماهيت و غايت هنر در نظر متفکران عالم اسلامي

يونانيان عصر ماقبل فلسفي شاعر را مهبط الهام خدايان تلقي مي‌کردند و اين بر قدر شاعر مي‌افزود. با پيدايي فلسفه، مبدأ و منبع شعر شاعر از عالم بالا به عالم محسوس تنزّل يافت. فيلسوفان عالم شاعري را عالم موهوم معدوم پنداشتند که بهره‌اي از وجود و هستي ندارد.

خانه | تماس | درباره ما |