خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / سينما و تلويزيون / آرشیو

حوزۀ عمومی در بستر نظم‌بخشی و آزادی رسانه‌ها

مفهوم حوزۀ عمومی به صورت گسترده استفاده شده است تا بر قلمرو باز بحث و گفتمان منطقی عمومی دلالت کند؛ قلمرویی که از نظر مفهومی با فرآیند کاملا دموکراتیک در رابطه است و افراد در آن می‌توانند آزادانه دربارۀ مسائل روزمرۀ مربوط به دغدغه‌های مشترک به گفت‌وگو بپردازند.

در بوتۀ نقد

برنامه‌سازی دینی در صداوسیما، دو سویه دارد؛ یكی رسانه و دیگری دین. در یك سو، اصحاب رسانه هستند و در سوی دیگر، رجال دین. هرگاه تلاشی برای برنامه‌سازی دینی شده، در كنار آن، بازار نقد و بررسی نیز داغ بوده است.

اهالی دهکدۀ جهانی، چشم‌چران‌های جهانی

سی سال پیش مارشال مک­لوهان تخیل عموم مردم را با نظریه‌های تیزبینانه و مختصر و مفید خود دربارۀ رسانه‌های جمعی تحت تاثیر قرار داد. چندین عبارت وی هم‌چنان مورد بحث قرار می‌گیرد.

چالش‌های پدیدآمده به وسیلۀ شبکه‌های دینی

این نوشتار دربارة چالش‌هایی است که محافل دینی اینترنتی (آن­لاین) برای فرهنگ دینی پدید می‌آورند. بررسی تحوّلات فرهنگی در رسانه‌ها، محافل و دین، تغییر ساختارهای مبتنی بر سلسله‌مراتب الگوهای ارتباطی را به سوی روابط بازتر و پویاتری در جامعه، مشهود می‌کند.

شهرت به منزلۀ پدیده‌ای پست‌مدرن، بحران اخلاقی دموکراسی و کابوس رسانه‌ها

در جهان پست مدرن، خود ِ ارزش ِ دانش و به واسطة آن اعتبار آنانی که در زمینة آن دانش دعوی مرجعیت دارند، زیر سؤال می رود.

رسانه، معنا و هویت مذهبی در بستر پست‌مدرن

هویت، واژه­ای است که به تازگی در حوزة رسانه­ های جمعی و در کل، در مطالعات فرهنگی اهمیت و تولد دوباره‌ای پیدا کرده است.

اسطوره های صهیونیستی

ظهر یك روز تابستانی مشغول نهار خوردن بودیم. تلویزیون روشن بود. شبكۀ تهران، فیلم روباتها[1] را به نمایش گذاشته بود. روباتِ ستارة فیلم، از خانواده­اش دور افتاده بود و برای نجات جان پدرش، به شهری دیگر رفته بود.

دانشجویان اهل معنویت و رسانه‌های غیردینی

این رساله بینشی را دربارۀ درک این نکته عرضه می‌کند که چگونه پیام‌های رسانه‌ای و معنویت فردی می‌توانند با هم ترکیب شده و معانی یگانه و بی‌همتایی خلق کنند.

سینمای پست‌مدرن (بخش دوم)

با اضمحلال اندیشه خرمندانگی مركز ـ بنیادِ تاریخ، جهان ارتباطات همگانی به ‏سان مجموعه‏ای چندگانه از خرمندانگی‏های محلّی ـ اقلیت‏های اخلاقی، جنسی، دینی، فرهنگی و یا هنری ـ كه هركدام صدای خود را دارند، فَوران می‏كنند.

خانه | تماس | درباره ما |