خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / صنايع دستي / مقاله و یادداشت

زبان و بیان در هنر فلزکاری ایرانی

فرهنگ و هنر ایران در گسترش دین مبین اسلام در همان سال‌های اولیه ورود دین مبین به سرزمین آریایی، نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند.

تاثیر اسلام بر هنر کنده‌کاری بر چوب (منبت)

شکل دادن به ساقه‌ی قطع شده‌ی درختان و تراشیدن بت‌های چوبی، پس از یادگیری انواع کاربرد چوب توسط انسان نخستین، از اولین نشانه‌های علاقه‌ی انسان هنرمند به خلق آثار هنری می‌باشد که متریال و ماده اولیه‌ی آن چوب است.

هنر کاشیکاری و موزاییک سازی در اسلام از نگاه کریستین پرایس

در میان بخش‌های گوناگون تمدن اسلامی چون علوم، صنایع، نظامات، آداب و رسوم و اعتقادات، هنر اسلامی از همه ملموس‌تر، پرجاذبه‌تر و ماندگارتر است.

بررسی تزئینات جلد قرآن در دوره‌های مختلف

پس از ظهور اسلام، هنر جلدسازی و تزئینات روی آن و همچنین ایجاد یک ساختار گرافیکی برای تمام صفحات یک کتاب ـ به‌صورت خاص برای کتاب عظیم‌الشان قرآن و دیگر کتاب‌های آیینی و ادبی در هر دوره‌ای ـ جایگاه دیگری پیدا‌نمود.

بررسی مختصر هنر خاتم سازی

در این مقاله هنر خاتم سازی به عنوان یکی از زیباترین و نفیس‌ترین صنایع دستی و میراث فرهنگی ایران زمین به صورت مختصر تعریف، و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تاریخچه، ساختار، نقشمایه‌ها و طرح‌های فرش ترکمن

كهنه ترين و عمده ترين قالیهای ترکمن از قرن نوزدهم میلادی، باقی مانده است. در عین حال که بافت قالی در بین برخی از قبایل ترکمن تأیید نشده است، چندین قبیله که قدیمتر، بزرگتر و نیرومند تر از همه هستند قالی می بافته اند.

آشنایی با فرش ترکمن

در قالی بافی ، فرش تركمن پدیده ی ویژه یی است . گاهی ممكن است فرش ایرانی با بافته یی از هند ، قفقاز ، آناتولی ، و حتّی دورتر از اینها اشتباه شود. اما در مورد قالی تركمن ، تقریباً چنین اشتباهی نمی شود.

هنر قالی بافی در سیستان و بلوچستان

هر منطقه ای صنایع دستی مخصوص خودشو داره و به خاطر تفاوت های جغرافیای و تاریخی این صنایع گاهی شبیه هم و گاهی نیز با هم فرق دارند و استان سیستان و بلوچستان نیز از این اصل مستثنی نیست.

نگاهی بر پارچه بافی ایران از قرون اولیه اسلامی تا دوره سلجوقیان

نمونه‌هایی چند از پارچه‌های ابریشمی مربوط به این دوره در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی دنیا موجود است و علاوه بر این چند نمونه از این پارچه‌ها که مکشوف از ری ( بزرگترین مرکز پارچه بافی ایران در دوره مذکور) هستند.

خانه | تماس | درباره ما |