خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

تاريخ هنر و وضع كنونی آن در ايران از منظر اهل نظر

بررسی وضع فعلی تاریخ هنر در ایران خود پژوهشی بزرگ است که باید آن را در زمره برنامه های بنیادی این حوزه قرار داد.

مروری بر اسلیمی در هنر اسلامی

درباره هنر اسلامی می‌توان گفت كه هنر اسلامی به اصطلاح امروز یك هنر آبستره است یعنی هنری است كه در حقیقت در همه‌جای دنیا یك رنگ دارد و یك نقش دارد.

تصوف و هنر اسلامی

هنر اسلامی هنری عمیق و معنوی، و یکی از دستاوردهای شگفت فعالیت خلّاق بشری است. تصوف اسلامی به علت برداشت عمیق از دین توانست در عرصه‌های گوناگون تأثیرات بسیاری بر جای بگذارد. هنر اسلامی نیز تحت تأثیر تصوف رشد و تعالی یافت.

هنر اسلامی در چالش مفاهیم معاصر و افق‌های جدید

گروه وسیعی از آثار هنری امروز با عنوان هنر اسلامی شناخته می شوند. شناسه اسلامی در کنار هنر به تصورات مبهم نشانه شناسانه و مفاهیم روشن پدیدار شناسانه‌ای اشاره می کند که بر ساخته از مفاهیم اولیه (بدون تعریف اما معلوم) و اصول موضوع (مفاهیم پیشادانشی) مربوط به هنر اسلامی می‌باشد.

بررسی دیدگاه فارابی، ابن خلدون و بورکهارت درباره هنرهای اسلامی

هدف از انجام این تحقیق این است که دیدگا ه نخستین تیتوس بورکهارت درباره خاستگاه اجتماعی و انسان شناسی هنر اسلامی در یک بررسی تطبیقی با دیدگاه‌های اندیشمندان مسلمان مورد بررسی قرار گیرد.

نگاهی تاریخی به نسبت هنر و معیشت

چه نسبتی میان تولید شی‌ء زیبا با زیبا‌ـ‌زیستن انسان در جهان وجود دارد؟ آیا تولید و مصرف کالای زیبا لزوماً زیبا‌ـ‌زیستن را در پی دارد؟ آیا وضعیت هنر معاصر تنها نسبتی است که انسان میان هنر و معیشت برقرار ساخته است؟

تأملی در جایگاه اسطوره و عقل در اندیشه‌ و هنر شرق

منظور واقعی اسطوره، عرضه‌کردن تصویری عینی از جهان، آن‌چنان که هست نیست، بلکه بیان شناخت انسان از خود در جهانی است که در آن می‌زید. اسطوره را نباید کیهان‌شناسانه، بلکه مردم‌شناسانه یا بهتر بگوییم، هستی‌شناسانه تفسیر کرد. اساطیر درک معینی از هستی انسان را بیان می‌کنند.

آب در باورها، آیین‌ها، متون و آثار هنری

حرمت آب و نیاز انسان به آن در سراسر تاریخ و زندگی انسان نقش بسته، و شادمانی دسترسی به آب از دیرزمان، بخشی از شادی‌ها و جشن‌های پر خاطره ایرانی بوده است جوش احساسات شاعرانه و توجه به قداست آب در ایران، حکایت از نوعی نگاه معنوی به آب در این کشور دارد.

«پرنده» نمادی قدسی از فرهنگ اسلامی ایران است

پرنده در فرهنگ ایرانی جایگاهی ویژه دارد. تمامی ما با جلدهای گل و مرغ دوره قاجار و زندیه و نقوش نگاشته شده بر آن آشنایی داریم. بسیاری از ما نقوش حک شده بر طلسم‌ها را دیده‌ایم. این شیوه برخورد بصری در تلفیق تصویر و نوشتار در گذشته بومی و فولکلور ایرانی ریشه دوانده است.

خانه | تماس | درباره ما |