خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

طبیعت و هنر در عرفان اسلامی

یکی از انتقادهایی که به هنر اسلامی گرفته می‌شود این است که هنر اسلامی نسبت به ناتورالیسم غفلت ورزیده است. بعضی از منتقدان هنر اسلامی بر انتزاعی بودن هنر اسلامی تاکید می‌کنند و می‌گویند: هنر اسلامی اشیاء را نمودار نمی‌کند و با مفاهیم و معانی سر و کار دارد.

هاشم شریف‌زاده؛ شاعر، مترجم، مؤلف و نقاش

او آموختن ادبیات را از کودکی آغاز کرد. در 19 سالگی دیوان حافظ را از بَر نمود. بعدها حدود 70 حکایت از گلستان سعدی و ده‌ها داستان منظوم از مثنوی معنوی را نیز حفظ کرد.

هنر تشعیر یا تزئین نسخ خطی

تشعیر در اصطلاح، نقوشی از یک یا دو رنگ است که در حاشیه و سرفصلهای برخی کتب و در و دیوار و پرده‌ها و فضاهای موجود در مجلس سازیها و پرده های نقاشی ایرانی کشیده می‌شود و در جلدسازی و قلمدان سازی و قلم‌زنی بر روی فلز و نیز خطاطی دیده شده است.

نقاشی لاکی در ایران

نقاشی لاکی در حقیقت از بطن نگارگری ایران بیرون آمد و میدان عمل وسیع تر و متنوعی را در اختیار نگارگران گذاشت. بیراه نیست که با افول و انحطاط نگارگری و کتاب آرایی ایران، نقاشی لاکی رونق بیشتری یافت. در این نوع نقاشی، نقاش می‌توانست زوایای دید دیگری را تجربه کند.

شمایل و شمایل نگاری در اسلام و مسیحیت

شمایل به معنی شکل، ظاهر و هیئت پدیداری موجودات است. شمایل نگاری در معنای عرفی و قدیم آن عبارت از تصویر کردن شکل و هیئت ظاهر و در معنای کلی، آفرینش هر نوع تصویر و بازنموده را شامل می‌شود. در فرهنگ مسیحی این معنی محدود به تصویر چهره مقدسین و اولیاء دین است.

رضا عباسی و مکتب او

در سال 1397 م. یک اثر نقاشی نه چندان عالی ـ با چهره پاک شده و بدون امضا ـ در لندن فروخته شد. چند ماه بعد همین اثر با کمی تغییر ـ در یک حراج در تهران دیده شد، در حالی که چهره دیگربار نقاشی شده بود، و این بار اثر دارای یک امضا بود، رضا عباسی، این گونه یکی از آثار مفقود شده رضا عباسی کشف شد.

منظومه مهر و مشتری

منظومه عاشقانه مهر و مشتری در سال 778ه . ق توسط شاعر پرآوازه تبریز در قرن هشتم، حاج شمس الدین محمدعصار تبریزی سروده شد. عصار تبریزی در سرایش این منظومه، تلاش کرد وزن اشعار را بر اساس خسرو و شیرین نظامی گنجوی و در قالب مثنوی بیاراید.

مکتب نگارگری تبریزِ دوم (مکتب صفوی)

شاه اسماعیل در سال ۷۷۹ هـ.خ برابر با ۹۰۶ هـ.ق پس از شکست دادن آق‌قویونلوها تبریز را به پایتختی برگزید و کتابخانۀ سلطنتی آق‌قویونلوها در اختیار او قرار گرفت و هنرمندانی که در کتابخانه آق‌قویونلوها کار می‌کردند به خدمت او در آمدند.

مکتب نگارگری شیراز در سده نهم

مکتب نگارگری شیراز همچون پلی بین مکتبهای نگارگری تبریز-بغداد (ایلخانی- آل جلایر) و مکتب نگارگری هرات (تیموری ) بود. این مکتب زمینه را برای مکتب هرات فراهم کرد و در بسط و غنای آن نقشی درخور داشت.

خانه | تماس | درباره ما |