خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

گره‌چینی در زندان

گره‌چینی، هنر ایرانی در رده تزئینات هندسی قرار دارد. نظم ساختارهای هندسی‌ای که با نظام مشخصی تکرار می‌شوند؛ بازآفرینی مداوم متشابه، ولی نه همسان. پیشنیۀ این هنر به زمان ایران باستان باز می‌گردد و دوران بلوغ و رشد آن پس اسلام به اوج خود رسید.

گره‌چینی در هنر اسلامی

بخشی که امروز از آنها به عنوان هنرهای سنتي ياد می‌کنيم رشته‌هايی هستند که در دايره لغات صنايع‌ دستی از آنها با عنوان رشته‌های در حال منسوخ و يا منسوخ شده ياد می‌شود.

اثرات فرهنگی صنایع دستی ایران

به نظر می رسد طی دهه‌های اخیر که بیشتر، مباحث عمده و کلان اقتصادی مطرح بوده است، به جنبه‌ها و جهات فرهنگی و هنری صنایع دستی کشورمان کمتر توجه شده و این ابعاد که در واقع بنیان‌های اساسی و جان مایه‌ی حقیقی هنرهای صناعی کشورمان را تشکیل می‌دهد، مورد بررسی دقیق و کارشناسانه قرار نگرفته است.

هنر و صنایع دستی در اقوام مختلف

از مجموعه تعاریف ارائه شده در خصوص صنایع دستی می‌توان گفت: صنایع دستی به مجموعه‌ای از"هنر - صنعت" اطلاق می‌شود که بیشتر با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید، به کمک دست و ابزار دستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می‌شود.

کاربافی؛ هنر پارچه بافی میبد

مهارت و ابتکار ایرانیان در هنر بافندگی سابقه‌ای بس طولانی دارد. روی تیغه مفرغی تبری که از عهد اول شوش به دست آمده است، نقشی از پارچه‌ای که به آن پیچیده بودند به جامانده که از آن معلوم می‌شود در حدود سه هزار تا سه هزار و پانصد سال پیش از میلاد، بافتن پارچه لطیف حتی با چرخ بافندگی دقیق معمول بوده است. شاید این پارچه از کتان بوده باشد.

پیشینه هنرها و صنایع دستی مازندران

مازندران با توجه به شرایط مطلوب آب وهوایی و زیست محیطی در دوره دوم (کوارترنر) از دوران چهارم زمین شناسی (سنوزوئیک ) مورد توجه قرار گرفت. یافته‌های تاریخی نشانگر آن است که قدمت و دیرینه صنایع دستی در منطقه مازندران سابقه‌ای برابر با تاریخ ایران زمین دارد.

گفتگو با یک از هنرمندان عرصه صنایع دستی

خانم اعظم حاج حسینی در زمینه هنرسنتی سرمه دوزی و رودوزی‌های سنتی فعالیت می‌کند. تا به حال با کانون‌ها و فرهنگسراها، سازمان تبلیغات، سازمان میراث فرهنگی و پایگاه‌های بسیج همکاری داشته و همچنین در خصوصی آموزش این هنر مشغول بوده است.

رنگ و رنگ‌سازی در هنر ایران و اسلام

با مرورى در تاریخ رنگ و نقاشى و سایر هنرها درمى‌یابیم که ایرانیان در بکارگیرى رنگ و نقش و نگار از کیفیت ممتاز ویژه‌اى برخوردار بوده‌آند و در دوران قبل و بعد از اسلام آثار گرانبها و بسیارى از خود برجاى نهاده‌اند و با اکتشافات خود صنایع رنگرزى و رنگسازى را رونق و قوت بخشیدند.

هنر چموش گیلان

چموش (به گیلکی: چۊمۊش) یک پاافزار مخصوص گیلکان است که از چرم پوست دباغی‌شدهٔ گاو ساخته می‌شود و پاشنه ندارد. از ویژگی چموش خنک کردن پا هنگام گرما و گرم نگه‌داشتن پا موقع سرماست.

خانه | تماس | درباره ما |