خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

نقش جنگ جهانی در پیدایش سینمای بومی

اولین چیزی که با شنیدن کلمه جنگ به ذهن می‌رسد، صف‌بندی دو لشکر در مقابل هم است که هر کدام به خاطر دلیل و منطق خودشان حاضرند خون طرف مقابل را بریزند. با کمی دقت می‌توان به این نکته پی برد که این مرزبندی نه‌تنها در افراد و صفوف، که در تمام شئون زندگی کشور و ملت آن دو دسته متخاصم وارد می‌شود.

اول سینما بعد اسلحه‎

ارادتش به سینماگرانی هم‌چون فورد و هیچکاک بر کسی پوشیده ‌نیست. گواه این مدعا کتاب «هیچکاک، همیشه استاد» اوست. مسعود فراستی؛ دوست و هم‌کار سیدمرتضی آوینی در مجله‌ی سوره، کتابی هم گردآوری کرده با عنوان «جنگ‌ برای ‌صلح» که حاوی مجموعه‌ی مقالات، مصاحبه‌ها، نشست‌ها و یادداشت‌هایی ‌است که پیرامون سینمای‌ دفاع ‌مقدس به چاپ رسیده ‌است.

نگاهی به فیلم‌های ضد جنگ

گرچه هالیوود کمی از مواضع ضد جنگ خود عدول کرده است اما نمی‌توان انکار کرد که تا همین چندی پیش گیشه‌های آمریکا پذیرای مجموعه‌ای از فیلم‌های ضد جنگی بودند که با به چالش کشیدن سیاست‌های نظامی آمریکا فضای فرهنگی ناامنی را برای سیاستمداران کاخ سفید فراهم کرده بودند.

آشنایی با شکل فيلم نامه

فیلمنامه یا سناریو، داستانی است که همراه با توضیح صحنه‌ها برای ساخت فیلم نوشته می‌شود. به نویسندهٔ فیلمنامه، فیلمنامه‌نویس می‌گویند. عناصر فیلمنامه از داستان و شخصیت‌ها، صحنه‌ها، سکانس‌ها، پرده‌ها، موسیقی، مکان‌ها و ... تشکیل شده‌اند.

فیلمی فمنیستی یا روایت همسری فداکار؟ / نقد فیلم "آذر"

ممکن است «آذر» در نگاه اول فیلمی فمنسیتی به نظر برسد؛ روایت زنی که همچون مردها موتورسواری می کند؛ در نقش پیک ظاهر می شود و مورد اهانت مردان قرار می گیرد؛ مظلوم است؛ و شوهرش بخاطر نسبت ناروا به او دلسرد می شود و تصمیم به جدایی می گیرد؛ اما...

بیانیه هیأت داوران: به ما تهمت و افترا زدند/ تمایل به زیاده‌خواهی عادلانه نیست

پاسخ هیئت داوران جشنواره فیلم فجر به اعتراضات: با ادبیات سخیف، به ما تهمت و افترا زدند / با تداوم وضع فعلی، سینماگران داوری جشنواره را نمی‌پذیرند / تمایل به زیاده‌خواهی و حضور نامزد در تمام رشته های سینمایی به بهای حذف دیگران عادلانه نیست.

یادداشت همسر شهید نوری درباره فیلم "ویلایی‌ها"

"ویلایی‌ها" داستانی واقعی است که در این کشور اتفاق افتاده است. داستانی سفید اجتماعی که برای تمام مردم ایران ملموس است. فیلمی که وجوه بسیاری دارد، فیلمی که روایتگر داستان هجرت و معرفت است و باید از کارگردان خوب این فیلم تشکر کرد.

جنگ همیشگی وجدان و واقعیت/ نقد فیلم "بدون تاریخ بدون امضاء"

کارگردان «بدون تاریخ، بدون امضا» برخلاف عده‌ای از فیلمسازان که با فیلم‌های خود قصد دارند امروز ایران را جامعه‌ای سیاه معرفی کنند، تماشاگر را به چالش بزرگی فرا می‌خواند و با نگاهی دردمندانه از وجدان بعضا فراموش شده انسان‌ها سخن می‌گوید.

نگاه به دفاع مقدس از زوایه‌ای دیگر/ نقدی دیگر بر فیلم "ویلایی‌ها"

غالب فیلم‌‏های دفاع مقدسی "مرد محور" هستند ولی در ‌"ویلایی ها" زنان و حسّ آنان از جنگ در محوریت قرار گرفته و انصافا مصائب و مشکلات آنان را بخوبی به مخاطب منتقل کرده است. ‌

خانه | تماس | درباره ما |