خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

گزارش تصویری مستند/ مسجد عماد الدوله در شهر کرمانشاه

مسجد عماد الدوله یکی از بناهای مذهبی تاریخی و گردشگری شهر کرمانشاه است که این بنای عظیم در سال 1285 هجری قمری و مقارن با دوران قاجاریه و سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در حدود 150 سال پیش به دست یکی از سر حد داران و والیان شهر کرمانشاه به نام امام قلی میرزا عمادالدوله احداث گردید.

جستاری در صورت و معنای هنر آینه‌کاری با تاکید بر هنر مفهومی و معماری اسلامی

آینه‌کاری، هنری غنی و بهره‌مند از شگفتی‌آفرینی هنرمندان آینه‌کار ایرانی است. این هنر گرچه در بستر عرفان اسلامی خلق شده است، اما نگرش و ظرافت هنر بومی ایران که در ابنیه تاریخی و مذهبی تجلی یافته را در پیکره‌ خود دارد.

معماری سنتی | نگاهی به خانه‌های قدیمی و اصیل ایرانی و بررسی ویژگی‌های آن

معماری سنتی، سبکی از معماری است که در گذشته از آن بهره برده می‌شد. به طور کلی به معماری‌ای که در یک منطقه رواج داشته و مورد علاقه مردمان یک ناحیه می‌باشد.

نقش معنا در نقاشی و معماری اسلامی

هر چه دریافت های بصری مخاطب از تصویر قوی تر و بیشتر باشد لذت و درک او نیز متناسب با آن بالا می رود و در صورتی که نماد یا تصویری را مخاطب نتواند باز تولید معنایی کند، به اصطلاح این عدم ارتباط مانع درک تصویر شده و دریافت نسبت به معنای مورد نظر مولف ابتر خواهد بود، پس در پروسه تولید تصویر به شدت باید بازخوردهای مخاطب را سنجید.

نمايشگاه موضوعي «معماری ایرانی» در حسینیه ارشاد

معماری خانه‌های ایرانی چگونه است؟ چه قوانین و مقرراتی در ایران برای شهرسازی و معماری وجود دارد؟ ویژگی باغ‌های ایرانی چیست؟ معماری بناهای مذهبی ایران چگونه است؟ گره‌سازی و گره‌چینی چیست؟ چگونه با اصطلاح‌ها و تعبیرهای معماری ایرانی آشنا شویم؟ و ...

مصاحبه با دکتر محمد میرزائی طراح معماری یادمان شهدای گمنام دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران

بنای مونومان شهدای گمنام و مفقودالاثر در دانشگاه از اردیبهشت ماه سال 1395 آغاز گردید و در دهه فاطمیه اسفند ماه 1395 (سوم جمادی الثانی 1439) پیکر مطهر دو شهید والامقام در بستر مقدس این یادمان شهدا، با مراسم با شکوهی بخاک آرمیدند.

نقاشی ایرانی در مقام منبع تاریخ معماری ایران

مدارک تصویری در زمرۀ مهم‌ترین مدارک تاریخ و تاریخ معماری است، زیرا از چیزی در گذشته حکایت می‌کند؛ چیزی در عالم واقع یا ذهن و خیال ترسیم کننده و مخاطبان مفروضش. تصویر، چیزی را منتقل می‌کند که نوشته نمی‌تواند.

حوض در معماری سنتی ایران

شاید در میان همه اقوام دنیا کمتر مردمی بیابیم که به‎اندازه ایرانیان کویرآشنا، قدر آب را ارج گذاشته باشند. برای ایرانیان باستان، آب در کنار باد و آتش و خاک چندان مقدس می‎نمود که بر روی آبگذرها به زحمت بسیار پل می‎زدند تا آدمی در گذر از آن‎ها مجبور به عبور از میان آب نباشد.

تأويل نمادين نقوش طاووس و سيمرغ در بناهای اصفهانِ عصر صفوی

در گذشته استادانی كه خود اهل سير و سلوك بودند، نه تنها به تعليم مهارت‌های فنی می‌پرداختند بلكه شاگردان در محضر آنها آئين و اسرار رمزآموزی را در پوشش آداب مذهبی نيز می‌آموختند. هنرمندان از طريق همين ارتباط روحانی، نظريه‌های جهان شناختی و متافيزيكی را كه مبنای نمادپردازی هنر اسلامی است فرا می‌گرفتند.


Warning: Creating default object from empty value in /var/www/html/islamicartz/library/Garage/Controller/Action/Default.php on line 75

Warning: Creating default object from empty value in /var/www/html/islamicartz/library/Garage/Controller/Action/Default.php on line 177

خانه | تماس | درباره ما |